Připravené výukové lekce, vzorové soubory a šablony pro 8. a 9. třídy ZŠ a první ročníky SŠ.

Klíčová kompetence DIGITÁLNÍ - TVORBA OBSAHU

 

Praktická výuka provázaná s teoretickými lekcemi projektu DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE. Žák:


    umí prakticky ovládat operační systém (zde MS Windows 10, 11)

    rozumí obecným zásadám tvorby obsahu v nějaké oblasti využití IT (texty, prezentace, tabulky, grafika…)

    umí prakticky vytvářet obsah včetně zahrnutí souvisejících oblastí (písma, autorská práva, typografie…)

 

 
KOMPETENCE DIGITÁLNÍ - Obsah
 

Výukové lekce, vzorové soubory a metodiku s řešeními obdržíte po objednání projektu.

Roční školní licence této části projektu stojí pouze 1 000  kapitoly Kč/škola. Za tuto cenu určitě stojí za vyzkoušení – projekt nabízí opravdu efektivní tvorbu digitálního obsahu v souladu s novými RVP (2021 i 2024) a učiteli výrazně zjednodušuje práci.

Obsah: KOMPETENCE DIGITÁLNÍ

Kapitola 1

Ovládání operačního systému (MS Windows 10, 11)

Základem práce s počítačem je ovládání jeho operačního systému. Nejlépe s porozuměním, co se v počítači děje, pokud dělám to či ono. 

  • 1.1 Základní operace v OS MS Windows 10 či 11
  • 1.2 Rozmístění oken na obrazovce
  • 1.3 Přepínání mezi spuštěnými programy, klávesové kombinace
  •  

  • Otevřít lekce kapitoly 1

Kapitola 2

PRÁCE SE SOUBORY A SLOŽKAMI (MS WINDOWS 10, 11)

Počítače využívají pro ukládání dat soubory, které ukládají do složek na disky (místní, síťové, cloudové). Umět pokročile pracovat se (svými) soubory by měl každý jen mírně pokročilý uživatel počítače.

  • 2.1 Spuštění programu, vytvoření dokumentu, uložení dokumentu na disk
  • 2.2 Používání schránky OS
  • 2.3 Uložení souboru na jiné místo, otevření souboru
  • 2.4 Vazba typu dokumentu s programem
  • 2.5 Procházení složek, označení, kopírování a mazání souborů, ZIP komprese…
  •  

  • Otevřít lekce kapitoly 2

Kapitola 3

TVORBA PREZENTACÍ

Umět rychle vytvořit přehlednou a pro uživatele zajímavou prezentaci je v dnešním světě důležitou složkou úspěchu. Stačí k tomu dodržovat několik zásad a využívat možnosti současných moderních programů.

  • 3.1 Jednoduchá prezentace na téma Současné operační systémy krok za krokem
  • 3.2 Animovaná prezentace na téma Digitální fotoaparáty krok za krokem
  • 3.3 Odkazy provázaná prezentace na téma Současný hardware krok za krokem
  • 3.4 Prezentace se schématy a časovou osou na téma První mikropočítače
  • 3.5 Cloudové prezentační nástroje (Prezentace Google, Canva)
  •  

Kapitola 4

PRÁCE S TEXTEM

Principy práce s textem jsou stejné ve všech současných editorech, vychází z důsledného využívání stylů, znalosti vlastnostní písma i základů typografie.

  • 4.1 Co vše zahrnuje práce s textem, metodika
  • 4.2 Vytváříme jednoduchý dokument na téma Princip práce počítače
  • 4.3 Dokument s obrázky na téma Internet a web
  • 4.4 Dokument s textovými poli na téma Počítačové viry
  • 4.5 Typy a vlastnosti písma, historie písma (pro zájemce)
  • 4.6 Základy typografie, znaky ve kterých se často chybuje
  • 4.7 Další vzorové texty (Současné IT firmy, Předchůdci počítačů, Umělá inteligence)

Kapitola 5

TABULKY A GRAFY

 Počítač umí počítat bleskurychle a přesně, je dobré umět to využít. Zde se to naučíme na vzorových příkladech.

  • 5.1 Složení tabulky, pojmy sešit, buňka, řádek sloupec…
  • 5.2 Jednoduché výpočty, operace
  • 5.3 Odkazy na buňky
  • 5.4 Relativní a absolutní odkazy
  • 5.5 Podmínky a další funkce
  • 5.6 Grafy, tvorba, využití jednotlivých typů grafů

Kapitola 6

ZÁKLADY FOTOGRAFOVÁNÍ, ÚPRAVY OBRÁZKŮ, FOTOMONTÁŽE

Fotí dnes snad úplně každý. Málokdo však zná alespoň základní pravidla kompozice dobrého snímku. Fotky je často vhodné upravit (vylepšit), případně z nich vytvořit fotomontáž.