Práce se soubory a složkami (MS windows 10, 11)

VODÍTKO PRO ZAČÍNAJÍCÍ, INSPIRACE PRO ZKUŠENÉ.

Předpoklady (probraná teorie)

Praktické činnosti předpokládají, že žáci již rozumí principu fungování počítače a významu (funkci) operačního systému.
Probrali také prakticky základní ovládání OS MS Windows 10, 11 - viz oblasti výuky výše v menu.

Teorie: starší žáci

Probrali a tedy již zpracovali pracovní listy lekcí 1.1 až 1.6.
Praktické body vychází zejména z PL 1.5 a 1.6.


Otevřít složku s lekcemi

Teorie: mladší žáci

Probrali z Digitální technologie pro 1. stupeň ZŠ lekci:
01 Hardware a software
Praktické body vychází z lekce:
02 Práce s programy a s dokumenty.

Otevřít složku s lekcemi

Praktické úkoly

Činnosti zařazujeme podle času a podle vyspělosti (věku) žáků. Nemusí všichni probrat vše.


1.

Spuštění programu, vytvoření dokumentu, uložení dokumentu na disk

 

Popis činnosti

1. Spuštění programu (např. Malování).

2. Namalování jednoduchého malého domečku.

3. Uložení dokumentu s obrázkem do určené složky.

4. Ukončení programu (Malování).

Upozornění: Účelem není malovat domečky, ale pochopit princip ukládání souborů na disky. Malování žáky baví, proto se dobře hodí. Nevěnujte čas ovládání tohoto (hrozného) programu :-)

PL, soubor, obrázek

Pracovní list - seznam činností:

Poznámky

Ověřujte, zda žáci skutečně rozumí tomu, co dělají.

Co se děje v počítači, když spouštím program?

Je otevřený obrázek v operační paměti nebo na disku?

Co se stane, když program ukončím bez uložení obrázku?

Co se děje při ukládání obrázku na disk počítače?

Kam (na jaký disk a do jaké složky?) jsi uložil(a) obrázek?


2.

Používání schránky OS

Včetně označení a klávesových zkratek:

CTRL + C
CTRL + X
CTRL + V

Popis činnosti

1. Spuštění programu (např. Malování).

2. Namalování jednoduchého paneláku.

3. Pro namnožení oken využijeme schránku OS.

Je nutné to dělat po jednom okně? Nešlo by to rychleji?

 

 

 

4. Obrázek rozšíříme na celé sídliště, opět využijeme schránku OS.

PL, soubor

Ukázka:

Poznámky

Hlídejte, aby žáci opravdu využívali schránku, někteří pilně malují vše zvlášť.

Paneláky ať jsou ve dne (dále využijeme).

Trocha informatického myšlení:

Budu vkládat každé okno zvlášť, nešlo by to rychleji, nejsou okna v patrech nad sebou?

U sídliště je to zřejmé, každý snad hotový panelák zkopíruje a přebarví.


3.

Uložení souboru na jiné místo, otevření souboru

Orientace ve struktuře disků a složek.

Soubor - Uložit jako.

Popis činnosti

Předem připravíme min. dvě složky složky pro ukládání sídlišť. Ideální je, pokud je alespoň jedna na sdíleném síťovém disku.

Navzujeme na předchozí cvičení.

1. Otevřeme sídliště (ve dne).

2. Uděláme z něho sídliště v noci. NEUKLÁDÁME

3. Uložíme ho JAKO na jiné učitelem určené místo.

4. Procvičujeme ukládání a otevírání souboru:
Dokreslete na sídliště ve dne květiny (slunce…)
Dokreslete na sídliště v noci hvězdy (měsíc…)

PL, soubor, obrázek

Příklady:

Poznámky

Pokud máme k dispozici sdílenou složku, musí žáci do názvu souboru dát např. své jméno, aby byl název unikátní.


4.

Vazba typu dokumentu s programem

Cose děje, když poklepnu v počítači na dokument.

Pro žáky složité. Zvažte přiměřenost věku (třídě).

Výklad je v lekci 1.5

Popis činnosti

Navazuje na předchozí cvičení (máme soubor s obrázkem).

1. Spustíme program Průzkumník a otevřeme složku, ve které máme uložen obrázek z předchozího příkladu.

2. Poklepeme na obrázek.

3. Ve kterém programu se otevřel a proč?

4. Probereme a procvičíme se žáky několikrát na různých typech dokumentů.

PL, soubor, obrázek

Příklady:

Poznámky

Co by měl z hlediska principu práce počítače dělat obrázek?

Nic. Dokument nelze spustit. Dokument je možné OTEVŘÍT do spuštěného programu (běžící aplikace).

Ukažte také, co se stane, diskutuje proč:
A) pokud smažu příponu souboru.
B) pokud změním příponu na jinou existující (JPG na PDF...).


5.

Seznam praktických činností

Pro starší žáky. Zvažte přiměřenost věku (třídě).

Výklad je v lekci 1.6

Popis činnosti

Pracovní list je vhodné vytisknout.

Žáci si do něho zaškrtávají zvládnuté činnosti a dopisují poznámky.

PL, soubor, obrázek

Seznam bodů:

Poznámky

Zabere více hodin výuky.

Není nutné najednou probrat vše, k některým činnostem je možné se vrátit později (ZIP komprese...).