Práce se soubory a složkami (MS windows 10, 11)
VODÍTKO PRO ZAČÍNAJÍCÍ, INSPIRACE PRO ZKUŠENÉ.
Předpoklady (probraná teorie)
Praktické činnosti předpokládají, že žáci již rozumí principu fungování počítače a významu (funkci) operačního systému.
Probrali také prakticky základní ovládání OS MS Windows 10, 11 - viz oblasti výuky výše v menu.
Teorie: starší žáci
Probrali a tedy již zpracovali pracovní listy lekcí 1.1 až 1.6.
Praktické body vychází zejména z PL 1.5 a 1.6.
Otevřít složku s lekcemi
Teorie: mladší žáci
Probrali z Digitální technologie pro 1. stupeň ZŠ lekci:
01 Hardware a software
Praktické body vychází z lekce:
02 Práce s programy a s dokumenty.
Otevřít složku s lekcemi
Praktické úkoly
Činnosti zařazujeme podle času a podle vyspělosti (věku) žáků. Nemusí všichni probrat vše.
1.
Spuštění programu, vytvoření dokumentu, uložení dokumentu na disk
Popis činnosti
1. Spuštění programu (např. Malování).
2. Namalování jednoduchého malého domečku.
3. Uložení dokumentu s obrázkem do určené složky.
4. Ukončení programu (Malování).
Upozornění: Účelem není malovat domečky, ale pochopit princip ukládání souborů na disky. Malování žáky baví, proto se dobře hodí. Nevěnujte čas ovládání tohoto (hrozného) programu :-)
PL, soubor, obrázek
Pracovní list - seznam činností:
Poznámky
Ověřujte, zda žáci skutečně rozumí tomu, co dělají.
Co se děje v počítači, když spouštím program?
Je otevřený obrázek v operační paměti nebo na disku?
Co se stane, když program ukončím bez uložení obrázku?
Co se děje při ukládání obrázku na disk počítače?
Kam (na jaký disk a do jaké složky?) jsi uložil(a) obrázek?
2.
Používání schránky OS
Včetně označení a klávesových zkratek:
CTRL + C
CTRL + X
CTRL + V
Popis činnosti
1. Spuštění programu (např. Malování).
2. Namalování jednoduchého paneláku.
3. Pro namnožení oken využijeme schránku OS.
Je nutné to dělat po jednom okně? Nešlo by to rychleji?
4. Obrázek rozšíříme na celé sídliště, opět využijeme schránku OS.
Poznámky
Hlídejte, aby žáci opravdu využívali schránku, někteří pilně malují vše zvlášť.
Paneláky ať jsou ve dne (dále využijeme).
Trocha informatického myšlení:
Budu vkládat každé okno zvlášť, nešlo by to rychleji, nejsou okna v patrech nad sebou?
U sídliště je to zřejmé, každý snad hotový panelák zkopíruje a přebarví.
3.
Uložení souboru na jiné místo, otevření souboru
Orientace ve struktuře disků a složek.
Soubor - Uložit jako.
Popis činnosti
Předem připravíme min. dvě složky složky pro ukládání sídlišť. Ideální je, pokud je alespoň jedna na sdíleném síťovém disku.
Navzujeme na předchozí cvičení.
1. Otevřeme sídliště (ve dne).
2. Uděláme z něho sídliště v noci. NEUKLÁDÁME
3. Uložíme ho JAKO na jiné učitelem určené místo.
4. Procvičujeme ukládání a otevírání souboru:
Dokreslete na sídliště ve dne květiny (slunce…)
Dokreslete na sídliště v noci hvězdy (měsíc…)
Popis činnosti
Navazuje na předchozí cvičení (máme soubor s obrázkem).
1. Spustíme program Průzkumník a otevřeme složku, ve které máme uložen obrázek z předchozího příkladu.
2. Poklepeme na obrázek.
3. Ve kterém programu se otevřel a proč?
4. Probereme a procvičíme se žáky několikrát na různých typech dokumentů.
Poznámky
Co by měl z hlediska principu práce počítače dělat obrázek?
Nic. Dokument nelze spustit. Dokument je možné OTEVŘÍT do spuštěného programu (běžící aplikace).
Ukažte také, co se stane, diskutuje proč:
A) pokud smažu příponu souboru.
B) pokud změním příponu na jinou existující (JPG na PDF...).
Popis činnosti
Pracovní list je vhodné vytisknout.
Žáci si do něho zaškrtávají zvládnuté činnosti a dopisují poznámky.
Poznámky
Zabere více hodin výuky.
Není nutné najednou probrat vše, k některým činnostem je možné se vrátit později (ZIP komprese...).